Vilka rättigheter har mitt barn i skolan?
Ditt barn har rätt till en trygg och stimulerande skolgång med fokus på lärande och utveckling.
Ditt barn har rätt till stöd i skolan, oavsett om det gäller extra anpassningar eller särskilt stöd. Det krävs ingen diagnos för att ha rätt till stöd. Skolan ska göra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen om en elev behöver det. Om anpassningarna inte är tillräckliga kan eleven ha rätt till särskilt stöd. Skolan ska titta på hela skolsituation för eleven, alltså även hur det fungerar utanför klassrummet.
Om ditt barn riskerar att inte uppfylla bedömnings- eller betygskriterierna i ett eller flera ämnen ska skolan snabbt ge stöd i form av extra anpassningar. Om de extra anpassningarna inte räcker till eller om det bedöms att extra anpassningar inte kommer att vara tillräckliga ska rektorn se till att utreda om eleven behöver särskilt stöd.
Skolan ska även utreda en elevs behov av särskilt stöd om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation. Särskilt stöd är insatser av mer ingripande karaktär och som ofta är mer omfattande och varaktiga än extra anpassningar. Om utredningen visar att ditt barn behöver särskilt stöd ska skolan ta fram ett åtgärdsprogram.
Har ditt barn en funktionsnedsättning kan skolan anpassa genomförandet av ett nationellt prov. Det är alltså inte provet som anpassas utan själva genomförandet. Anpassningar kan till exempel vara att eleven får längre tid att genomföra provet, förstärkt ljud under provet, skriva på dator eller använda talsyntes.
Om du inte är nöjd med det stöd som ditt barn får, ska du prata med läraren eller rektorn. Om det inte ger resultat, kan du kontakta ansvarig tjänsteman i kommunen om det gäller en kommunal skola. Är det en fristående skola kontaktar du istället skolans styrelse.
Du kan också vända dig till Skolinspektionen för att lämna uppgifter om missförhållanden. Om du är missnöjd med skolans beslut om åtgärdsprogram kan du överklaga beslutet.