Hur väl fungerar patienternas rättigheter i vården enligt era analyser?
Det är en viktig fråga som vi behöver analysera noggrant för att säkerställa att patienterna får sina rättigheter tillgodosedda.
Vård- och omsorgsanalysens analyser visar att det finns flera områden där patienternas rättigheter i vården inte fungerar tillräckligt bra.
Enligt analysen har vuxna personer i bostad med särskild service svårt att komma i kontakt med hälso- och sjukvården på grund av bristande tillgång till internet och mobilt bank-id samt kommunikationssvårigheter. Socialstyrelsen anser att det finns anledning att utreda hur målgruppen kan erbjudas årliga hälsokontroller, något som i dag erbjuds i varierande omfattning i landet.
Rapporten belyser även brister i mötet mellan vården och den enskilde, till följd av att vården saknar kunskap och specifika rutiner och arbetssätt, samt svårigheter i kommunikationen. Befintliga material och kunskapsstöd behöver bättre nå ut till verksamheterna.
Samtidigt påpekas att det saknas kunskap om hur förtroendet för socialtjänsten ser ut i befolkningen, vilket riskerar att försvåra socialtjänstens arbete och att barn och unga lämnas utan stöd och hjälp som de behöver.
Analysplanen för 2024 fokuserar även på barns rätt till delaktighet i beslut som rör dem och att de inte får sina rättigheter tillgodosedda. IVO konstaterar att socialnämnder brister i att göra barn delaktiga i beslut och att de inte tar tillräcklig hänsyn till barnets bästa vid placering vid SiS ungdomshem. Bris rapporterar en kraftig ökning av samtal från barn som har kontakt med samhällets stödinsatser, och som upplever att de inte har blivit lyssnade på eller tagna på allvar.
Sammanfattningsvis visar analyserna att det finns flera områden där det finns en bristande efterlevnad av patienternas rättigheter i vården. Det finns ett stort behov av att stärka tillgången till vård och stöd, förbättra kommunikationen mellan vårdgivare och patient, samt att öka barns delaktighet i beslut som rör dem.