Vad gör myndigheter för att förbättra patienters och brukares inflytande?
Myndigheterna arbetar aktivt för att öka patienters och brukares inflytande i vården och omsorgen.
Myndigheterna arbetar med flera olika åtgärder för att förbättra patienters och brukares inflytande i hälso- och sjukvården. Reformer som syftar till att stärka patientens ställning, som införandet av vårdvalssystem i primärvården och den pågående omställningen till en god och nära vård, är viktiga steg i denna riktning.
Staten ställer inga formella krav på patientmedverkan inom regionernas styrning och ledning, men i flera styrdokument och överenskommelser lyfts vikten av att ta tillvara patienters och närståendes erfarenheter i utformningen av hälso- och sjukvården. Exempelvis betonas det i omställningen till en god och nära vård att patienter ska göras mer delaktiga och att personcentreringen ska öka.
De årliga överenskommelserna mellan regeringen och SKR om psykisk hälsa och suicidprevention innehåller riktade medel för att öka patient- och brukarinflytandet inom detta område, vilket har lett till att brukarråd har inrättats och att brukarinflytandesamordnare har anställts.
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning uppmanar staterna att ha nära samråd med och aktivt involvera personer med funktionsnedsättning i utformningen av lagar och riktlinjer som berör dem.
Regionernas gemensamma kunskapsstyrningsorganisation har tagit fram rutiner för patientmedverkan i olika sammanhang, och det finns även en utbildning som beskriver patientmedverkan inom RCC.
Sammantaget arbetar myndigheter med att skapa en mer aktiv och personcentrerad vård där patienter och brukare har större inflytande på såväl individnivå som på systemnivå.