Vad är hållbar upphandling?

Hållbar upphandling innebär att ta hänsyn till miljö, sociala och ekonomiska aspekter vid köp av varor och tjänster.

Hållbar upphandling är en strategi för offentliga och privata organisationer att köpa varor och tjänster som är mer hållbara ur miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Genom att ställa krav på hållbarhet i upphandlingar kan vi bidra till en mer hållbar utveckling, minska miljöpåverkan, främja social rättvisa och skapa en mer robust ekonomi.

Det handlar om att inte bara se till de fördelar som uppstår för din organisation utan att även ta hänsyn till samhället i sin helhet. Målet är att minimera skador på miljön och värna om olika sociala aspekter som schyssta arbetsvillkor. Vid en hållbar upphandling kan du säkerställa den goda affären sett till hela livscykeln. Du bidrar också till en hållbar utveckling och till att de nationella miljökvalitetsmålen kan nås.

En hållbar upphandling kan omfatta aspekter inom hälsa och politik, utöver miljö, sociala och ekonomiska aspekter. En upphandlande myndighet har frihet att definiera och bestämma vad som ska upphandlas och vilka mervärden som ska premieras, så länge de grundläggande principerna för upphandling följs.

Offentliga inköp kan utgöra ett verktyg för att nå många av de 17 globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030. Hållbar upphandling är ett viktigt styrmedel för att nå samhällspolitiska mål.

Fler frågor du kan ställa

Loading...