Hur hanterar Arbetsgivarverket frågor om distansarbete?

Arbetsgivarverket ger vägledning och stöd kring lagar och regler som rör distansarbete, med fokus på arbetsmiljö och anställningsvillkor.

Arbetsgivarverket tillhandahåller omfattande stöd och vägledning för statliga arbetsgivare avseende distansarbete. Detta inkluderar en arbetsgivarguide med information om vad som krävs för att erbjuda distansarbete, inklusive riktlinjer och mallar för överenskommelser mellan arbetsgivare och arbetstagare. De erbjuder även stöd för att ta fram lokala riktlinjer, med tydliga exempel på vad dessa bör innehålla, såsom information om vilka arbetsuppgifter som lämpar sig för distansarbete och hur arbetsmiljöansvaret hanteras på distans. Verktygen inkluderar en mall för överenskommelse mellan chef och medarbetare, som anpassas efter verksamhetens riktlinjer. Arbetsgivarverket ger också svar på vanliga frågor om distansarbete, såsom frågor om arbetsgivarens rätt att inspektera distansarbetsplatsen och ansvar för arbetsskador. De framhåller vikten av dialog och samverkan med fackliga organisationer vid utformning av riktlinjer och överenskommelser. Dessutom finns information om distansarbete från utlandet, men med tydlig markering att den här guiden specifikt avser distansarbete inom Sveriges gränser.

Fler frågor du kan ställa

Loading...