Vilka utbildningar erbjuder Arbetsgivarverket?
Arbetsgivarverket erbjuder olika utbildningar inom HR, ledarskap och förhandling, anpassade för statliga myndigheters behov.
Arbetsgivarverket erbjuder ett brett utbud av utbildningar inom arbetsgivarfrågor för statlig sektor. Utbildningarna riktar sig till både chefer och medarbetare och täcker områden som arbetsrätt, anställningsvillkor, lönebildning, lokala kollektivavtal, pension, sjukdom och rehabilitering, samt användning av verktyg som Analyskraft och BESTA.
Öppna utbildningar inkluderar grundläggande och fördjupande kurser i statlig arbetsrätt, utbildning om anställningsförfaranden, samverkan enligt MBL, hantering av disciplinansvar och uppsägningar, omställningsprocesser samt löne- och anställningsvillkor. Det finns även kurser specifikt inriktade på universitet och högskolor.
Medlemsanpassade utbildningar skräddarsys efter enskilda medlemmars behov.
Webbutbildningar finns tillgängliga inom ledarskap i staten och medarbetarskap, erbjudande grundläggande kunskaper om ledarskap, arbetsgivaransvar och skapande av förutsättningar för aktivt medarbetarskap.
Dessutom finns det specifika utbildningar inom löneanalys (Analyskraft), BESTA (befattningsklassificering för statistik), pensionsavtalet PA16, rehabilitering, inklusive rehabilitering vid alkoholmissbruk, samt en grundläggande arbetsmiljöutbildning för chefer.