Inspektionen för vård och omsorg (IVO) är en statlig myndighet under Socialdepartementet som årligen får regleringsbrev från regeringen. IVOs huvudsakliga ansvar är att utföra tillsyn och tillståndsprövning inom områdena hälso- och sjukvård, socialtjänst samt verksamheter enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
IVO har cirka 800 anställda och organiserar sitt arbete genom sex tillsynsavdelningar runt om i landet, med huvudavdelningar placerade i Stockholm. Varje avdelning har specifika ansvarsområden, såsom tillsyn över vård- och socialtjänstverksamheter, kontroll av legitimerad personal och hantering av enskilda klagomål enligt patientsäkerhetslagen.
Utöver tillsynen hanterar avdelningarna även specialiserade uppgifter. Till exempel hanterar avdelningen i norr varningar gällande behörighetsinskränkningar för vårdpersonal från andra europeiska länder. Avdelningen i öst ansvarar för förstöring av patientjournaler och tillsyn av verksamheter som hanterar blod och vävnader.
Den centrala avdelningen för tillståndsprövning i Stockholm är ansvarig för att pröva tillstånd för verksamheter enligt socialtjänstlagen och LSS. Avdelningen för analys driver metodutveckling, datadriven analys och statistikhantering.
Generaldirektören och de myndighetsövergripande avdelningarna i Stockholm stödjer IVOs verksamhet genom ledning, kommunikation, planering, ekonomi, IT och säkerhet.
IVO arbetar för att säkerställa att vård, omsorg och stöd för funktionshindrade är säkra, effektiva och följer lagstiftningens krav, vilket bidrar till att trygga medborgarnas välfärd och rättigheter i samhället.