Hur bedöms och betygsätts elever i skolan?
Elever bedöms och betygsätts utifrån olika faktorer, som kunskaper, färdigheter och förmågor, för att ge en bild av deras utveckling och lärande.
I grundskolan sätts betyg från och med årskurs 6, och rektorn kan även bestämma att betyg ska sättas redan från årskurs 4. Betyget speglar elevens kunskapsnivå vid betygssättningen. Lärare använder betygskriterier, som är kopplade till kursplanens mål och innehåll, för att bedöma elevens kunskaper. Dessa kriterier beskriver olika kunskapsnivåer, från E till A, där E är godkänd och F är underkänd. Läraren analyserar elevens kunskaper från olika bedömningssituationer, som till exempel redovisningar, loggböcker och prov, och sätter det betyg som bäst motsvarar elevens sammantagna kunskapsnivå.
Vid betygssättning i slutet av en termin där det saknas betygskriterier, bedömer läraren elevens kunskaper utifrån årskursen och de kunskaper som undervisningen har gett eleven möjlighet att utveckla. På så sätt beaktas vilka delar av betygskriterierna som är relevanta för den aktuella terminen. Det är viktigt att eleverna får information om betygskriterierna, vad som är väsentlig kunskap i ämnet och hur betygen används. Läraren bör kommunicera med eleverna om betygssättningen och ge dem möjlighet att förstå hur deras kunskaper bedöms.
Undantagsbestämmelsen i skollagen kan användas i särskilda fall för att bortse från vissa delar av betygskriterierna för elever med funktionsnedsättning. Bestämmelsen syftar till att skapa lika förutsättningar för dessa elever. Fusk och otillåtna hjälpmedel är inte tillåtna vid bedömningssituationer.