Hur hanteras hot och våld på arbetsplatsen?
Hot och våld på arbetsplatsen är oacceptabelt och ska hanteras med allvar och tydliga åtgärder för att skapa en trygg arbetsmiljö.
Arbetsgivaren har huvudansvaret för att förebygga risker för hot och våld på arbetsplatsen. Detta görs genom systematiskt arbetsmiljöarbete som innefattar att undersöka arbetsmiljön, bedöma risker, vidta åtgärder och följa upp dessa. Arbetsgivaren ska samarbeta med skyddsombud och personal för att kartlägga riskerna. Det kan handla om att se över lokalernas utformning och säkerhet, bemanning, öppettider och rutiner för att hantera hotfulla situationer. Det är viktigt att alla på arbetsplatsen känner till rutinerna och har tränats i hur de ska agera om en hot- eller våldssituation uppstår. Arbetsgivaren ska också ha en plan för första hjälpen och krisstöd för att ge stöd till den som utsatts för hot eller våld.
Förutom förebyggande åtgärder är det viktigt att ha rutiner för vad som ska göras om en hot- eller våldssituation uppstår. Det ska vara lätt att få fram viktiga telefonnummer till exempelvis polis, sjukvård och företagshälsovård. Arbetsgivaren är skyldig att ordna med arbetsanpassning om den som utsatts för hot eller våld blir sjukskriven. Det är också viktigt att följa upp händelsen, utvärdera rutiner och vidta nya åtgärder om det behövs för att förhindra att något liknande inträffar igen.