Hur anmäler jag en arbetsplatsolycka?
Det beror på vilken typ av olycka det är. Kontakta din arbetsgivare eller fackliga representant för att rapportera olyckan.
Om en medarbetare skadar sig på arbetsplatsen ska du anmäla det som en arbetsskada. Du ska också anmäla en skada som händer på vägen till eller från jobbet. När du anmäler skadan varken bekräftar du att skadan har hänt eller tar på dig ansvaret för skadan.
Du kan anmäla arbetsskador på webbplatsen www.anmalarbetsskada.se. Välj först typ av arbetsskada. Fyll i anmälan noga. Skriv också ut en kopia på anmälan eller spara i datorn. Om du behöver hjälp med att fylla i anmälan kan du ringa Arbetsmiljöverket på 010-730 90 00.
Om det inträffar en allvarlig personskada eller dödsfall på en arbetsplats har arbetsgivaren skyldighet att anmäla det till Arbetsmiljöverket. Anmälan kan göras på www.anmalarbetsskada.se.
Arbetsgivare ska också anmäla till Arbetsmiljöverket skador i samband med arbetet som drabbat flera arbetstagare samtidigt och tillbud som inneburit allvarlig fara för liv eller hälsa.
Om du inte är säker på om händelsen är tillräckligt allvarlig är det bättre att anmäla än att inte göra det. Om du som arbetsgivare inte anmält en allvarlig händelse kan du bli dömd i domstol att betala böter enligt 8 kap. 2 § arbetsmiljölagen.