Image Placeholder
sv
Svenska

Hur registrerar jag en fullmakt för apoteksärenden?

Det finns ingen generell blankett för apoteksfullmakter. Kontakta den berörda apotekskedjan eller Socialstyrelsen för mer information.

Att registrera en fullmakt för apoteksärenden görs på olika sätt beroende på om det är en fullmakt mellan privatpersoner eller till en vård- och omsorgsenhet.

Privatperson till privatperson: Den enklaste metoden är digital registrering via Läkemedelskollen med e-legitimation. Efter registreringen måste både fullmaktsgivare och ombud lämna sitt samtycke till behandling av personuppgifter inom sju dagar, antingen digitalt via Läkemedelskollen (åtkomlig även via 1177.se) eller fysiskt på ett apotek med legitimation. Alternativt kan en blankett fyllas i och lämnas in på vilket apotek som helst.

Till vård- och omsorgsenhet: Fullmakter till vårdinrättningar kräver en särskild blankett ("Vård- och omsorgsenhet - Anställdas behörigheter för apoteksärenden") som fylls i av den verksamhetsansvarige och lämnas in på ett apotek. Denna blankett specificerar vilka anställda som har behörighet.

Fullmakten gäller i högst fyra år. En ny fullmakt måste registreras innan den gamla löper ut. Att avsluta en befintlig fullmakt kan ske digitalt eller på ett apotek.

Kom ihåg att både fullmaktsgivaren och ombudet måste vara folkbokförda i Sverige, 18 år eller äldre och ha giltig legitimation.

RELATERADE MYNDIGHETER

VIKTIG INFORMATION

Loading...