Image Placeholder
sv
Svenska

Hur får jag pantbrev vid husköp?

Pantbrev utfärdas av Inskrivningsmyndigheten efter att köpet är registrerat hos lantmäteriet.

Dokumentet beskriver hur man beställer ett utdrag ur Pantbrevsregistret, inte hur man får pantbrev vid husköp. Utdraget ger information om befintliga pantbrev på en fastighet, inklusive pantbrevens belopp, aktnummer, om de är datapantbrev eller skriftliga pantbrev och vem som är innehavare av datapantbrev. Om pantbrevet är skriftligt framgår inte innehavaren. Utdraget visar också namnet på den lagfarne ägaren/tomträttsinnehavaren.

Beställningen av ett utdrag ur pantbrevsregistret görs genom att fylla i ett formulär med fastighetsbeteckning samt personnummer eller organisationsnummer på en lagfaren ägare/tomträttsinnehavare. Utdraget skickas sedan med post till den lagfarne ägarens folkbokföringsadress eller till en digital brevlåda om en sådan tjänst används. Det finns även möjlighet att beställa utdraget via e-post, telefon eller genom att posta in en blankett. Mäklare kan beställa utdrag genom att bifoga ett förmedlingsuppdrag via e-post.

Dokumentet ger dock ingen direkt information om hur man faktiskt skaffar pantbrev vid husköp, utan fokuserar på hur man får tillgång till information om befintliga pantbrev.

RELATERADE MYNDIGHETER

VIKTIG INFORMATION

Loading...