Hur kan jag skydda mig mot telefonbedrägerier och säkerhetsproblem på nätet?

Det är viktigt att vara medveten om riskerna och vidta åtgärder för att skydda dig från bedrägerier och säkerhetsproblem online.

Det är viktigt att vara medveten om de risker som finns online och vid telefonkontakt, för att skydda dig från bedrägerier. Här är några råd:

  • Lägg på luren om någon ringer och du blir osäker. Det gäller oavsett om personen påstår att vara en släkting eller någon från din bank, ett företag eller en myndighet. Du behöver inte vara artig, du kan helt enkelt lägga på.
  • Logga aldrig in med bank-ID eller lämna ut koder från din bankdosa eller till ditt betalkort om någon frågar efter det. Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
  • Lita inte på den som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig. En bedragare kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.
  • Var källkritisk på internet. Det är lätt att lägga upp en falsk nyhetsartikel. Kontrollera att det företag du har kontakt med finns i Finansinspektionens företagsregister och att de inte finns på deras varningslista.
  • Acceptera aldrig att någon tar kontroll över din dator genom ett fjärrstyrningsprogram.
  • Om en investering verkar för bra för att vara sann, är det nog så. Ta reda på fakta och undvik att bli lurad.

Du kan hjälpa till att sprida brottsförebyggande råd till personer i din närhet. Prata med en mamma, en mormor, en granne eller kompis. Tillsammans kan vi stå emot bedragarna.

Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett telefonbedrägeri, kontakta polisen på 114 14.

Fler frågor du kan ställa

Loading...