Vad gör Folkhälsomyndigheten under en hälsokris?

Folkhälsomyndigheten ansvarar för att skydda och förbättra folkhälsan under en hälsokris, genom att samordna och leda arbetet med att förhindra och hantera smittspridning.

Folkhälsomyndigheten är en svensk statlig myndighet som ansvarar för att förebygga och bekämpa smittsamma sjukdomar. Under en hälsokris, som exempelvis en pandemi, har Folkhälsomyndigheten en central roll i att skydda befolkningen. Myndigheten ger råd och riktlinjer till andra myndigheter, regioner och kommuner, samt till allmänheten om hur man kan minska risken för smittspridning. Folkhälsomyndigheten samlar in information om smittspridningen, analyserar data och utvärderar effekterna av olika åtgärder. Myndigheten arbetar även med att utveckla nya strategier och metoder för att bekämpa smittspridningen.

Exempel på vad Folkhälsomyndigheten gör under en hälsokris:

  • Ger rekommendationer och råd till allmänheten om hur man ska skydda sig från smitta.
  • Följer smittspridningen och analyserar data för att identifiera trender och risker.
  • Utvärderar effekterna av olika åtgärder för att förebygga och bekämpa smittspridning.
  • Tar fram och uppdaterar nationella strategier och vaccinationsplaner.
  • Samordnar arbetet med andra myndigheter och regioner.
  • Samarbetar med internationella organisationer.

Under covid-19-pandemin har Folkhälsomyndigheten haft en avgörande roll i att styra och samordna Sveriges insatser mot spridningen av viruset. De har bland annat tagit fram allmänna råd för att minska smittspridningen, rekommenderat vaccinationsplaner och hanterat utbrott i olika regioner.

Folkhälsomyndigheten arbetar ständigt med att samla information, analysera data och utvärdera effekterna av olika åtgärder för att kunna ge aktuella och relevanta råd och rekommendationer till allmänheten och andra aktörer.

Fler frågor du kan ställa

Loading...