Vad gör jag om jag blivit utsatt för identitetsstöld eller bedrägeri?

Det är viktigt att agera snabbt och effektivt om du misstänker att du blivit utsatt för identitetsstöld eller bedrägeri.

Om du misstänker att du blivit utsatt för identitetsbedrägeri, är det viktigt att agera snabbt.

  • Gör en polisanmälan direkt, ring 114 14 eller besök en polisstation.
  • Kontakta din bank och kontrollera dina konton.
  • Bestrid fakturor för varor och tjänster du inte har köpt.
  • Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretaget om någon tagit kreditupplysningar i ditt namn.
  • Kontrollera med Skatteverket att inga ändringar gjorts på din folkbokföringsadress.
  • Kontrollera med Svensk adressändring att ingen eftersändning av post har gjorts.
  • Spärra ditt id-kort eller körkort om du blivit av med det. Vänd dig till det företag eller den myndighet som utfärdat kortet.

Du kan även få stöd och hjälp från Brottsofferjouren, kontakta ditt försäkringsbolag eller kontakta Hallå konsument om du har frågor om lagar eller hur du ska handla.

Fler frågor du kan ställa

Loading...