Hur gör jag för att lämna en begäran om att avgöra ärende hos Försäkringskassan?
Du kan lämna en begäran om omprövning via Mina sidor på Försäkringskassans webbplats eller per post. Om du har lämnat in en ansökan till Försäkringskassan och det har gått lång tid utan beslut, kan du begära att de avgör ditt ärende. Enligt förvaltningslagen ska ett ärende normalt avgöras inom sex månader. Om det har gått längre tid har du rätt att skicka en formell begäran om att få ett beslut. För att lämna en begäran ska du skicka ett skriftligt brev eller e-post till Försäkringskassan. Du behöver ange ditt namn, personnummer, ärendenummer och skriva att du vill att ditt ärende avgörs enligt förvaltningslagen. Efter att du skickat din begäran har Försäkringskassan fyra veckor på sig att besluta eller meddela varför handläggningen dröjer. Om inget händer kan du vända dig till en domstol för att få en prövning.
När du ansöker om ersättning, exempelvis sjukpenning, bostadsbidrag eller aktivitetsersättning, har du rätt att få ett beslut inom rimlig tid. Enligt förvaltningslagen (2017:900) ska de flesta ärenden avgöras inom sex månader. Om Försäkringskassan inte fattat beslut inom den tiden, har du rätt att lämna en begäran om att avgöra ärendet.
Det innebär att du uppmanar Försäkringskassan att ta ställning och ge dig ett beslut så snart som möjligt.
Om du inte är nöjd med ett beslut från Försäkringskassan finns flera vägar att gå beroende på situationen. Har du fått ett meddelande om ett kommande beslut kan du lämna synpunkter eller ytterligare information innan beslutet fattas genom att följa instruktionerna i meddelandet (vanligen kontakt med din handläggare eller kundcenter).
Är du missnöjd med ett fattat beslut kan du begära omprövning. Använd blanketten "Begäran – Omprövning av beslut" (eller skriv ett brev med nödvändig information) och skicka in den inom två månader från det att du tog del av beslutet till Försäkringskassan FE 179 839 88 Östersund. Om du använder ett ombud krävs fullmakt (blankett 5607).
Om du inte är nöjd med omprövningsbeslutet kan du överklaga till förvaltningsrätten. Skriv ett brev med information om beslutet, önskad ändring, skäl, dina kontaktuppgifter och eventuella ombudets uppgifter. Skicka överklagandet till adressen angiven i omprövningsbeslutet inom två månader från mottagandet.
Har det gått mer än sex månader sedan du ansökte om ersättning eller begärde omprövning, kan du kräva ett beslut genom att skriva till Försäkringskassan (adressen varierar beroende på om det gäller ansökan eller omprövning). Kom ihåg att ange dina kontaktuppgifter.