Hur hanteras frågor om buller och miljöpåverkan vid nybyggnation?
Buller och miljöpåverkan är viktiga aspekter som beaktas noggrant vid all nybyggnation.
I Sverige har den som driver en miljöfarlig verksamhet ansvar för de hälso- och miljöstörningar som kan uppkomma från buller. När det gäller nybyggnation gäller det att planera, bedriva och följa upp arbeten så att det buller arbetstagarna utsätts för minskas genom att bullret tas bort där det uppstår eller sänks så långt som möjligt.
Arbetsgivaren har också ansvar för att undersöka arbetsförhållandena och bedöma riskerna med buller på arbetsplatsen. De ska även göra riskbedömningar, åtgärder och bestämma vilket buller arbetstagarna utsätts för. Om det behövs ska man även göra mätningar.
Arbetsgivaren ska också ta hänsyn till den tekniska utvecklingen och möjligheterna att begränsa bullret. Arbetstagarna ska få möjlighet att vara med i de frågor som rör buller, särskilt när det gäller riskbedömning, åtgärder och val av hörselskydd.
Kommunen har också ansvar för att bedöma situationen och kan fatta beslut om åtgärder ifall du är störd av buller från en byggarbetsplats.