Image Placeholder
sv
Svenska
Vad ska jag tänka på när jag flyttar?

Vad ska jag tänka på när jag flyttar?

Se en checklista över de viktigaste sakerna du ska tänka på.

VIKTIG INFORMATION

Här är några tips:

Planering
Tidtabell: Skapa en tidslinje för din flytt och bestäm vilka dagar du ska packa, städa och flytta.
Flyttfirma eller hyra lastbil: Bestäm om du vill anlita en flyttfirma eller hyra en lastbil. Boka i god tid.

Förberedelser
- Rensa ut: Gå igenom dina saker och rensa ut det du inte behöver. Sälj, skänk eller återvinn.
- Förpackningsmaterial: Skaffa flyttkartonger, packtejp, bubbelplast och markörer.
- Märkning: Märk kartongerna med innehåll och vilket rum de ska till i det nya hemmet.

Packning
Packa smart: Packa tunga saker i små kartonger och lätta saker i stora kartonger.
Skydda ömtåliga saker: Använd bubbelplast eller tidningspapper för att skydda glas och porslin.
Viktiga dokument: Packa viktiga dokument, mediciner och värdesaker separat så att du lätt kommer åt dem.

Praktiska åtgärder
Adressändring: Gör en adressändring hos posten och meddela vänner, familj och viktiga institutioner om din nya adress.
Avtal och abonnemang: Säga upp eller flytta abonnemang för el, gas, vatten, internet och försäkringar.

Städa och inspektera
Flyttstädning: Planera in en grundlig städning av din gamla bostad. Du kan göra det själv eller anlita en städfirma.
Inspektion: Gör en noggrann inspektion av ditt nya hem innan du flyttar in för att kontrollera eventuella skador eller problem.

Flyttdagen
Packa en väska: Packa en väska med nödvändigheter som kläder, toalettartiklar och snacks för den första dagen/natten i ditt nya hem.
Koordinera hjälp: Om du har vänner eller familj som hjälper till, se till att alla vet sin roll och när de ska vara på plats.

Efter flytten
Packa upp systematiskt: Börja med de viktigaste rummen som kök och sovrum.
Kontrollera alla rum: Se till att allt har kommit med och inget har blivit kvarlämnat eller förlorat.
Utforska området: Bekanta dig med ditt nya område och hitta viktiga platser som mataffärer, apotek och kollektivtrafik.

Hur lång tid tar det att få beslut och utbetalning?

Det beror på vilken typ av beslut och utbetalning det gäller.

Vad gäller för pantbrev hus?

När du köper ett hus och tar lån från banken behöver du använda huset som säkerhet. Då kräver banken ett så kallat pantbrev. Ett pantbrev är ett dokument som visar att banken har rätt till en viss del av husets värde om du inte kan betala lånet. Om det redan finns pantbrev från tidigare ägare, kan du använda dem. Annars måste du ansöka om nya hos Lantmäteriet. Kostnaden är 2 % av pantbrevets belopp plus en avgift på 375 kronor. Pantbrev gäller bara för fastigheter, inte bostadsrätter. Det är banken som oftast sköter ansökan när du köper huset. Pantbrevet behöver inte fysiskt finnas – det hanteras digitalt.

Var hittar jag information om lägenhetsnummer?

Information om lägenhetsnummer finns oftast hos fastighetsägaren eller i fastighetsregistret. Du kan hitta information om ditt lägenhetsnummer på flera olika sätt beroende på var du bor och vad du behöver uppgiften till. Lägenhetsnumret är ett officiellt nummer som används av Skatteverket, Lantmäteriet och andra myndigheter för att identifiera en specifik bostad. Det snabbaste sättet att hitta information är via Lantmäteriets e-tjänst Min fastighet, där du kan se uppgifter om din bostad och fastighet. Du kan också hitta lägenhetsnumret i hyresavtalet, bostadsrättsavtalet eller på dörren till bostaden. Skatteverket använder lägenhetsnummer vid folkbokföring, adressändringar och när du söker bostadsbidrag eller liknande stöd. Det är därför viktigt att alltid använda det korrekta numret för din lägenhet.

Hur beställer jag personbevis?

För att beställa ett personbevis hos Skatteverket börjar du med att välja rätt typ utifrån vad beviset ska användas till – exempelvis anställning, studier eller utlandsärende. Du loggar in med e‑legitimation och finner tjänsten för att skriva ut beviset själv om det gäller enbart dig. Om beviset ska omfatta flera personer eller du inte kan skriva ut själv beställer du det via post. Beviset skickas till den folkbokföringsadress som är registrerad. Om du har skyddade personuppgifter eller är mycket gammal måste du kontakta myndigheten på annat sätt. Tjänsten är enkel och kostnadsfri i de flesta fallen.

myndigheter som jobbar med Vad ska jag tänka på när jag flyttar?

Boverket

Boverket

Se en checklista över de viktigaste sakerna du ska tänka på.
Migrationsverket

Migrationsverket

Se en checklista över de viktigaste sakerna du ska tänka på.
Skatteverket

Skatteverket

Se en checklista över de viktigaste sakerna du ska tänka på.
Loading...
Loading...