Image Placeholder
sv
Svenska
Vad ska jag tänka på när jag flyttar?

Vad ska jag tänka på när jag flyttar?

Se en checklista över de viktigaste sakerna du ska tänka på.

VIKTIG INFORMATION

Här är några tips:

Planering
Tidtabell: Skapa en tidslinje för din flytt och bestäm vilka dagar du ska packa, städa och flytta.
Flyttfirma eller hyra lastbil: Bestäm om du vill anlita en flyttfirma eller hyra en lastbil. Boka i god tid.

Förberedelser
- Rensa ut: Gå igenom dina saker och rensa ut det du inte behöver. Sälj, skänk eller återvinn.
- Förpackningsmaterial: Skaffa flyttkartonger, packtejp, bubbelplast och markörer.
- Märkning: Märk kartongerna med innehåll och vilket rum de ska till i det nya hemmet.

Packning
Packa smart: Packa tunga saker i små kartonger och lätta saker i stora kartonger.
Skydda ömtåliga saker: Använd bubbelplast eller tidningspapper för att skydda glas och porslin.
Viktiga dokument: Packa viktiga dokument, mediciner och värdesaker separat så att du lätt kommer åt dem.

Praktiska åtgärder
Adressändring: Gör en adressändring hos posten och meddela vänner, familj och viktiga institutioner om din nya adress.
Avtal och abonnemang: Säga upp eller flytta abonnemang för el, gas, vatten, internet och försäkringar.

Städa och inspektera
Flyttstädning: Planera in en grundlig städning av din gamla bostad. Du kan göra det själv eller anlita en städfirma.
Inspektion: Gör en noggrann inspektion av ditt nya hem innan du flyttar in för att kontrollera eventuella skador eller problem.

Flyttdagen
Packa en väska: Packa en väska med nödvändigheter som kläder, toalettartiklar och snacks för den första dagen/natten i ditt nya hem.
Koordinera hjälp: Om du har vänner eller familj som hjälper till, se till att alla vet sin roll och när de ska vara på plats.

Efter flytten
Packa upp systematiskt: Börja med de viktigaste rummen som kök och sovrum.
Kontrollera alla rum: Se till att allt har kommit med och inget har blivit kvarlämnat eller förlorat.
Utforska området: Bekanta dig med ditt nya område och hitta viktiga platser som mataffärer, apotek och kollektivtrafik.

Vilka förmåner kan jag få som förälder?

Det finns många förmåner och stöd som du kan få som förälder i Sverige.

Vad innebär ett pantbrev?

Ett pantbrev är en säkerhet för ett lån, som ger långivaren rätt att sälja fastigheten om lånet inte återbetalas. Ett pantbrev är ett bevis på att en fastighet används som säkerhet för ett lån – ofta ett bolån. När du köper ett hus och lånar pengar till köpet, vill banken ha en garanti. Pantbrevet visar att banken har rätt till fastigheten om lånet inte betalas tillbaka. Pantbrevet är kopplat till själva fastigheten, inte till dig som person. Om det redan finns pantbrev från tidigare ägare, kan du använda dem. Pantbrev registreras hos Lantmäteriet och finns bara digitalt idag. De är viktiga om du ska köpa hus eller ta lån med fastigheten som säkerhet.

Vad gäller för pantbrev hus?

När du köper ett hus och tar lån från banken behöver du använda huset som säkerhet. Då kräver banken ett så kallat pantbrev. Ett pantbrev är ett dokument som visar att banken har rätt till en viss del av husets värde om du inte kan betala lånet. Om det redan finns pantbrev från tidigare ägare, kan du använda dem. Annars måste du ansöka om nya hos Lantmäteriet. Kostnaden är 2 % av pantbrevets belopp plus en avgift på 375 kronor. Pantbrev gäller bara för fastigheter, inte bostadsrätter. Det är banken som oftast sköter ansökan när du köper huset. Pantbrevet behöver inte fysiskt finnas – det hanteras digitalt.

Behöver jag nya pantbrev på huset om jag tar ett större lån?

När du vill låna mer pengar på ditt hus använder banken ofta huset som säkerhet. Det görs genom så kallade pantbrev. Om det redan finns pantbrev som täcker hela det nya lånebeloppet, behövs inga nya. Men om de gamla pantbreven inte räcker till, måste nya skapas. Pantbrev är ett slags bevis på att banken har rätt att få betalt ur huset om du inte betalar lånet. Det är Lantmäteriet som hanterar pantbrev i Sverige. Du betalar en avgift för nya pantbrev – både en fast avgift och en procentuell kostnad beroende på beloppet.

myndigheter som jobbar med Vad ska jag tänka på när jag flyttar?

Migrationsverket

Migrationsverket

Se en checklista över de viktigaste sakerna du ska tänka på.
Skatteverket

Skatteverket

Se en checklista över de viktigaste sakerna du ska tänka på.
Loading...
Loading...