Image Placeholder
sv
Svenska

Skatteverket

Skatteverket ansvarar för frågor om skatter, socialavgifter, folkbokföring och vissa borgenärsuppgifter.

Skatteverkets mål är att göra det enkelt och förutsägbart för privatpersoner och företagare att följa regler och att alla ska ha lika möjligheter och villkor, oavsett kön, ålder, etnicitet, religion, funktionsnedsättning eller sexuell läggning.

Skatten finansierar samhällsfunktioner som sjukvård, vägar och äldreomsorg, och även om politiker bestämmer skattenivåerna, är Skatteverket en fristående myndighet som arbetar under regeringen utan att påverkas av politiska beslut i enskilda skatteärenden.

Skatteverket ansvarar för inkomstskatt, moms och punktskatter, samt skatt på näringsverksamhet. Det hanterar även arbetsgivaravgifter, folkbokföring, bouppteckningar och äktenskapsregistret. Myndigheten utfärdar ID-kort och utreder ekonomisk brottslighet. Den bevakar också statens fordringar och kan ansöka om konkurs vid behov.

Skatteverkets mål är att göra det enkelt och förutsägbart för privatpersoner och företagare att följa regler och att alla ska ha lika möjligheter och villkor, oavsett kön, ålder, etnicitet, religion, funktionsnedsättning eller sexuell läggning.

Skatten finansierar samhällsfunktioner som sjukvård, vägar och äldreomsorg, och även om politiker bestämmer skattenivåerna, är Skatteverket en...

FRÅGA Skatteverket

Hitta just de frågor du letar efter

Hur beställer jag personbevis?

För att beställa ett personbevis hos Skatteverket börjar du med att välja rätt typ utifrån vad beviset ska användas till – exempelvis anställning, studier eller utlandsärende. Du loggar in med e‑legitimation och finner tjänsten för att skriva ut beviset själv om det gäller enbart dig. Om beviset ska omfatta flera personer eller du inte kan skriva ut själv beställer du det via post. Beviset skickas till den folkbokföringsadress som är registrerad. Om du har skyddade personuppgifter eller är mycket gammal måste du kontakta myndigheten på annat sätt. Tjänsten är enkel och kostnadsfri i de flesta fallen.

Vad används folkbokföringsregistret till?

Folkbokföringsregistret innehåller grundläggande uppgifter om personer som är folkbokförda i Sverige. Det omfattar bland annat namn, adress, personnummer, födelseort och civilstånd. Informationen i registret hanteras av Skatteverket och uppdateras vid till exempel flytt, namnbyte eller giftermål.

Hur uppdateras folkbokföringsregistret när jag flyttar?

När du flyttar behöver du anmäla din nya adress till Skatteverket för att uppdatera uppgifterna i Folkbokföringsregistret. Det görs enklast via Skatteverkets e-tjänst Flyttanmälan med e-legitimation. Du kan också använda en pappersblankett om du saknar e-legitimation, men det digitala formuläret ger stöd för att fylla i allt rätt från början.