Hur skriver jag in mig som arbetssökande?
Du kan registrera dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.
För att skriva in dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen behöver du börja med att logga in med e-legitimation och skapa ett konto. På ditt konto fyller du i dina kontaktuppgifter. Därefter går du till "Skriv in dig" och fyller i information om dina utbildningar, arbetslivserfarenheter, kompetenser och jobb du söker. Ju mer information du ger, desto snabbare kan Arbetsförmedlingen hjälpa dig. I sista steget bokar du tid för ett planeringssamtal med en arbetsförmedlare och skickar in inskrivningen. Efter inskrivningen får du en bekräftelse på att du är registrerad som arbetssökande.
Om du saknar e-legitimation kan du förbereda din inskrivning på webben men måste sedan besöka ett servicekontor för att bli inskriven som arbetssökande. Din första inskrivningsdag räknas från den dag du personligen besöker ett servicekontor.
Det är viktigt att du skriver in dig din första arbetslösa dag, så att A-kassan kan bedöma din rätt till ersättning från den dagen. Du kan börja fylla i uppgifter redan innan du blir arbetslös, men vänta till din första arbetslösa dag innan du skickar in din inskrivning.