Vilka är reglerna för reklam och sponsring i media?
Reglerna för reklam och sponsring i media är komplexa och omfattar flera områden, från konsumentskydd till mediernas oberoende.
Reglerna för reklam och sponsring i media skiljer sig åt beroende på vilken typ av sändning det gäller. Här är en sammanfattning av de viktigaste reglerna:
Följande sändningsformer får innehålla reklam:
- Satellit-tv
- Beställ-tv
- Kabel-tv
- Text-tv
- Webb-tv
- Kommersiell radio
- Webb-radio
- Närradio (dock ej närradioföreningar)
Reklam får inte riktas mot barn under tolv år och alkohol- och tobaksreklam är också förbjuden. Det finns även regler om annonsplacering, annonstid och annonssignatur.
Följande sändningsformer får inte innehålla reklam:
- Förordnade kabelsändarorganisationer
- Public service-företagen
- Närradioföreningar
Public service-företagen UR:s program får inte sponsras. SVT och SR har strikta begränsningar i sponsringsrätten.
För övriga sändningsformer gäller följande:
- Sponsringsmeddelande ska lämnas i början och/eller i slutet av programmet.
- Program som huvudsakligen handlar om nyheter eller innehåller nyhetskommentarer får inte sponsras.
- Program får inte sponsras av någon som huvudsakligen tillverkar eller säljer alkohol eller tobak.
Det finns även regler om produktplacering som gäller tv-sändningar. Produktplacering är tillåten i filmer, tv-serier, sportprogram och program med lätt underhållning, förutsatt att programmet inte huvudsakligen vänder sig till barn under tolv år.
Det är förbjudet att otillbörligt gynna kommersiella intressen. Bestämmelsen innebär att program inte får uppmuntra till köp eller hyra eller framhäva en vara eller tjänst på ett otillbörligt sätt.
Mer detaljerad information om reklam och sponsring finns i radio- och tv-lagen.