Elsparkcykel och trafiksäkerhet
Fler barn skadas på elsparkcykel – nu utgör de en fjärdedel av alla olycksoffer. Mellan 2019 och 2023 ökade antalet olyckor med elsparkcyklar från cirka 700 till över 3 400 per år . Under 2024 omkom 5 personer och 4 599 personer skadades i elsparkcykelolyckor. Olyckorna har ökat med drygt 30 procent jämfört med året innan. De vanligaste olyckorna är singelolyckor, ofta på grund av dålig väg – som grus, gropar eller ojämn asfalt Ofta sker olyckor när barn skjutsar någon (förbjudet), kör på gångbanor eller använder fordon som är för snabba VTI föreslår flera åtgärder: att införa åldersgräns, hjälmkrav oavsett ålder, förbättrad information till föräldrar och barn, och bättre kontroll över försäljning av olagliga fordon
Vad räknas som en elsparkcykel.
Elsparkcyklar är små eldrivna fordon som du står på när du kör. De har blivit vanliga i många svenska städer. Här får du veta vad som gäller och vad du behöver tänka på. För att din elsparkcykel ska räknas som en cykel måste den:
- Kunna köra max 20 km/h
- Ha en motoreffekt på högst 250 watt
Uppfyller den de kraven? Då gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.Här är några viktiga saker du måste följa om din elsparkcykel räknas som en cykel: Om fordonet har en starkare motor eller kan köras snabbare än 20 km/h, räknas den som en moped och kräver registrering, försäkring och körkort.
Att tänka på när du kör elsparkcykel – viktiga regler och tips
Elsparkcyklar som uppfyller kraven för att klassas som cykel omfattas av samma trafikregler som vanliga cyklar. Men för att undvika olyckor och visa hänsyn till andra trafikanter är det viktigt att du följer vissa grundläggande regler. Här är vad du behöver ha koll på:
- Visa hänsyn i trafiken När du kör elsparkcykel nära andra – till exempel fotgängare eller cyklister – ska du alltid sänka farten och hålla ordentligt avstånd. Det minskar risken för olyckor.
- Hjälmkrav för barn. Alla under 15 år måste ha hjälm. Men det är en bra idé att använda hjälm även som vuxen.
- Anpassa din körning- Håll alltid rätt hastighet för platsen du befinner dig på. Tänk på underlaget, om det finns kurvor, hur sikten är och vilka andra som rör sig i närheten.
- Kör inte på gångbanor-Du får inte köra en elsparkcykel på trottoarer eller gångbanor. Dessa är till för fotgängare.
- Parkera rätt- Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på gång- eller cykelbanor om det inte finns en tydlig plats avsedd för cykelparkering. Om du parkerar fel kan elsparkcykeln stå i vägen för andra, vilket skapar onödiga risker – särskilt för barn, äldre eller personer med nedsatt rörelse- eller synförmåga.
- Kör bara när du är i skick Du får inte köra en elsparkcykel om du är trött, sjuk eller påverkad av alkohol eller andra droger. Precis som med bilkörning ska du vara alert och kunna köra på ett säkert sätt.
Ditt ansvar som förälder eller vuxen
Föräldrar, försäljare och myndigheter har ett gemensamt ansvar VTI:s (Statens väg- och transportforskningsinstitut) rapport pekar på att alla måste ta ansvar: Föräldrar bör kontrollera vad de köper och prata med barnen om hur och var elsparkcyklar får köras. Återförsäljare ska ge tydlig information om vad som är lagligt. Den vanligaste typen av olycka är så kallade singelolyckor, där föraren ramlar själv. Det kan bero på ojämn asfalt, grus eller hål i vägen. Elsparkcyklar har små hjul och är därför extra känsliga för sådana hinder.
Varför är barn särskilt utsatta?
Olyckorna händer ofta för att elsparkcykeln används på fel sätt. Till exempel:
- En av tio olyckor skedde när föraren skjutsade någon – vilket inte är tillåtet.
- En av tio olyckor hände på gångbanor eller trottoarer, där man inte får köra.
- Många elsparkcyklar kör snabbare än 20 km/h, vilket gör att de inte längre räknas som cyklar. Då gäller andra regler.
Dålig information till konsumenter. Många butiker och webbsidor säljer snabba elsparkcyklar utan att informera om att de inte är tillåtna att köra var som helst. En del webbplatser låter till och med köparen välja mellan "laglig" och "olaglig" modell. Det saknas också tydlig information om krav på försäkring för de snabbare modellerna.