Image Placeholder
sv
Svenska

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som löser tvister mellan konsumenter och företag.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) avgör tvister mellan konsumenter och företag på ett snabbt, enkelt och rättssäkert sätt. ARN fungerar som ett alternativ till att ta tvister till domstol. Parterna i tvisten ansvarar för att skicka in all bevisning, eftersom ARN inte gör någon egen utredning. All hantering sker skriftligt och det hålls inga vittnesförhör. När ARN avgör en tvist, utgår de från gällande lagstiftning och rättspraxis. De flesta ärenden prövas vid ett nämndsammanträde. Anmälningar till ARN måste göras på deras specifika blanketter.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) avgör tvister mellan konsumenter och företag på ett snabbt, enkelt och rättssäkert sätt. ARN fungerar som ett alternativ till att ta tvister till domstol. Parterna i tvisten ansvarar för att skicka in all bevisning, eftersom ARN inte gör någon egen utredning. All hantering sker skriftligt och det...

FRÅGA Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Hitta just de frågor du letar efter

Vad gör Reklamationsnämnden?

Allmänna reklamationsnämnden, ofta kallad ARN eller i folkmun bara reklamationsnämnden, är en statlig myndighet som hjälper till att lösa tvister mellan konsumenter och företag. ARN prövar ärenden opartiskt och ger inte råd till någon av parterna.

Vilka sanktioner kan ett företag förvänta sig om de inte följer ett ARN-beslut?

Om ett företag inte följer ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan det inte bli tvångsmässiga sanktioner, eftersom ARN:s beslut är rekommendationer och inte juridiskt bindande. Däremot finns flera indirekta konsekvenser som kan påverka företaget negativt. En sanktion är att företaget kan bli uppmärksammat offentligt och hamna på så kallade “svarta listor” där konsumenter varnas för att anlita dem. Detta kan skada företagets rykte och minska framtida kundförtroende. Dessutom kan konsumenten välja att driva frågan vidare i domstol själv, vilket kan leda till kostnader och rättsliga tvister för företaget. Vissa medier uppmärksammar fall där företag inte följer ARN och publicerar namn på sådana aktörer, vilket i sig kan fungera som press på företaget att följa beslutet.

Vad kan jag anmäla till allmänna reklamationsnämnden?

Allmänna reklamationsnämnden hanterar tvister mellan konsumenter och näringsidkare om köp och tjänster.