Vad gör Reklamationsnämnden?
Allmänna reklamationsnämnden, ofta kallad ARN eller i folkmun bara reklamationsnämnden, är en statlig myndighet som hjälper till att lösa tvister mellan konsumenter och företag. ARN prövar ärenden opartiskt och ger inte råd till någon av parterna.
När kan reklamationsnämnden pröva ett ärende?
För att ARN ska kunna pröva en tvist måste vissa grundläggande krav vara uppfyllda:
- Du som konsument ska först ha reklamerat till företaget och fått ett negativt svar eller inte fått något svar alls inom rimlig tid.
- Din anmälan till reklamationsnämnden ska göras inom ett år från det att du först klagade till företaget.
- Tvisten måste överstiga ett visst belopp (värdegräns) som varierar beroende på vilken typ av vara eller tjänst det gäller.
Att låta reklamationsnämnden pröva ett ärende kostar 150 kr, en avgift som inte återbetalas även om ARN beslutar att inte pröva din tvist.
Hur går processen hos ARN till?
Handläggningen hos ARN sker helt skriftligt. När du skickat in din anmälan granskar reklamationsnämnden dokumentationen från både dig som konsument och från företaget.
Efter att alla uppgifter är insamlade fattar ARN ett beslut som kan innebära att företaget ska: åtgärda felet, byta ut en vara, ge ett prisavdrag eller häva köpet helt.
Det är viktigt att veta att ARN:s beslut är rekommendationer. Skulle företaget inte följa beslutet kan du istället välja att gå vidare till domstol.