Vad gör Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och hur kan de hjälpa mig?
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en oberoende instans som hjälper konsumenter att lösa tvister med företag.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. De är opartiska och står varken på konsumentens eller företagets sida. Om du har en tvist med ett företag som du inte kan lösa genom att kontakta företaget direkt kan du anmäla ditt ärende till ARN. ARN kommer då att granska ditt ärende och lämna en rekommendation om hur tvisten ska lösas. ARN:s beslut är inte bindande, men de flesta företag följer deras rekommendationer. ARN prövar många typer av tvister, men inte alla. Du kan ta reda på om ARN kan pröva din tvist genom att läsa deras webbplats. Du bör kontakta företaget först och försöka lösa tvisten innan du anmäler till ARN.
Att anmäla till ARN kostar 150 kr från och med den 1 augusti 2024. ARN har en hög andel företag som följer deras beslut.