Vad innebär Konsumentköplagen?
Konsumentköplagen reglerar köp av varor mellan en konsument och en näringsidkare, och skyddar konsumenten vid fel på varan.
Konsumentköplagen gäller när företag säljer varor eller digitalt innehåll till konsumenter. Den är tvingande till konsumentens förmån, vilket innebär att du inte får ge konsumenten sämre villkor än de som står i lagen.
Lagen gäller försäljning av varor med eller utan digitalt innehåll, inklusive livsmedel, kläder, mobiltelefoner, bilar, begagnade varor, varor som säljs till sänkt pris, digitalt innehåll och digitala tjänster som e-böcker och streamingtjänster. Den omfattar även byte av varor och beställningar av varor som ska tillverkas, som exempelvis en specialbyggd båt.
En vara anses felaktig om den inte fungerar, inte stämmer överens med vad som avtalats, om du inte har upplyst konsumenten om viktiga detaljer om varan eller om du inte har tillhandahållit digitalt innehåll eller en digital tjänst i den senaste versionen. Felaktig installation av varan räknas också som fel.
Vid fel på en vara eller digitalt innehåll är du skyldig att först avhjälpa felet eller erbjuda omleverans. Konsumenten har rätt att hålla inne en del av betalningen som motsvarar felet. Du kan även erbjuda prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet. Om felet är allvarligt kan konsumenten häva köpet och få pengarna tillbaka. Om du anser att felet är ringa måste du visa detta.
Försenad leverans av en vara eller ett digitalt innehåll ger konsumenten rätt att hålla inne betalning, kräva leverans, häva köpet eller begära skadestånd. Konsumenten har alltid rätt att avbeställa en vara eller ett digitalt innehåll före leverans. Du kan dock ha rätt att kräva ersättning för kostnader i samband med beställningen.
Den nya konsumentköplagen trädde i kraft den 1 maj 2022, men reglerna i den tidigare lagen gäller fortfarande för varor som konsumenten köpte före detta datum.
För mer information, besök Konsumentverkets webbplats.