Vad gäller om en vara är försenad eller inte levereras alls?
Det beror på vad som står i köpeavtalet och vad som är orsaken till förseningen.
Om en vara inte levereras i tid eller inte alls, är det viktigt att veta vilka rättigheter du som köpare har. Du kan till exempel hålla inne betalningen, kräva att säljaren fullgör köpet eller häva köpet helt och hållet. Du kan även kräva skadestånd om du lider ekonomisk skada på grund av förseningen.
För att veta vilka åtgärder du kan ta, är det viktigt att du först identifierar orsaken till förseningen. Beror förseningen på något utanför säljarens kontroll, till exempel en naturkatastrof, kan säljaren vara fri från ansvar. Om förseningen däremot beror på något som säljaren kan kontrollera, till exempel bristande leveranskapacitet, kan du som köpare ha rätt till ersättning.
Det är viktigt att du inom skälig tid meddelar säljaren att du anser att det föreligger ett dröjsmål och vilka åtgärder du avser att vidta. Du kan även behöva sätta en skälig tilläggstid för säljaren att leverera varan innan du häver köpet.
Om du är osäker på dina rättigheter eller hur du ska agera, rekommenderar vi att du kontaktar Konsumentverket för att få mer information.