Vad kan jag anmäla till allmänna reklamationsnämnden?
Allmänna reklamationsnämnden hanterar tvister mellan konsumenter och näringsidkare om köp och tjänster.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) behandlar tvister mellan konsumenter och företag. För att ARN ska kunna pröva en tvist krävs bland annat att du först har klagat till företaget, och att företaget har avvisat dina krav helt eller delvis (eller inte svarat alls inom skälig tid). ARN prövar många typer av tvister, men inte alla. Krav som rör privat bruk av varor eller tjänster köpta från ett företag kan prövas, förutsatt att anmälan sker inom ett år efter det första klagomålet till företaget. Det finns även beloppsgrenar som måste uppfyllas. ARN ger rekommendationer, inte bindande domslut. Exempel på tvister som kan anmälas inkluderar felaktiga varor eller tjänster, prisdispyter, problem med avtal, och frågor kring garantier och ångerrätt. ARN prövar inte tvister som kräver muntliga förhör eller ärenden med alltför omfattande och ostrukturerad bevisning.