Vad gör post och telestyrelsen?
Post- och telestyrelsen ansvarar för att säkerställa en välfungerande och säker post- och telekommunikationsmarknad i Sverige.
Post- och telestyrelsen (PTS) är en myndighet som verkar inom tele-, it-, radio- och postområdena. De har som mål att alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. PTS arbetar för att säkerställa en fungerande marknad genom främjande insatser, reglering och tillsyn. De ansvarar för att alla i Sverige ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster och ser till att banker följer skyldigheten att tillhandahålla kontanter. PTS är även tillsynsmyndighet för enskilda verksamhetsutövare som bedriver säkerhetskänslig verksamhet inom områdena elektronisk kommunikation och post. De övervakar att radio- och teleutrustning som säljs i Sverige uppfyller kraven.
PTS arbetar också med att främja digital delaktighet och tillgänglighet. De upphandlar bland annat samtalsförmedlande tjänster för att underlätta för personer med vissa funktionsnedsättningar att ringa och bli uppringda på likvärdiga villkor som andra. De är även involverade i att stärka telenäten i Sverige, till exempel genom investeringar i reservkraft och mobilbasstationer. Under kriser och extraordinära händelser samordnar PTS teleoperatörerna för att säkerställa funktionen av kommunikationsnät och tjänster.