Hitta svar på din fråga 219 från svenska myndigheter!
Hur lång tid tar det i genomsnitt för ARN att fatta beslut i ett ärende?
När du skickar in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om att pröva en tvist mellan dig som konsument och ett företag, tar handläggningen tid innan ett beslut fattas. ARN är den myndighet som granskar tvister och lämnar rekommendationer om hur problemet bör lösas.
En normal handläggningstid hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är cirka sex månader. Det är viktigt att notera att det inte går att få förtur i handläggningen av ärenden. När ett ärende har registrerats kontrollerar en jurist det. Om något saknas kommer ARN att kontakta dig så att du får möjlighet att komplettera ditt ärende. Handläggningen är skriftlig, och ARN håller inga muntliga förhör med parterna. De flesta ärenden prövas vid ett sammanträde där ledamöter från konsument- och företagarorganisationer deltar. Sammanträdet leds av en jurist med domarerfarenhet. Efter sammanträdet fattar nämnden ett beslut, som är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Om du anmäler via webbplatsen får du ett mejl inom ett par dagar med information om hur du skapar inloggningsuppgifter och loggar in i e-tjänsten för att följa ärendet. Om du anmäler via blankett får du inom ett par dagar ett föreläggande om betalning, och efter att betalningen har kommit in får du information om hur du följer ärendet online.
