Hitta svar på din fråga 219 från svenska myndigheter!
Vad kan vi göra för att motverka desinformation?
Desinformation – alltså när falsk eller vilseledande information sprids – är ett allvarligt hot mot samhälle och demokrati. Vi kan alla bidra till att motverka den. Först och främst genom att vara källkritiska: kontrollera vem som säger något, och om det finns fler oberoende källor som säger samma sak. En annan viktig sak är att inte sprida vidare saker du är osäker på; dessutom hjälper det att prata med andra om vad man läst och hört för att förstå bättre. Myndigheter kan också hjälpa till genom att ge information och stöd till allmänheten, skapa handböcker och utbildningar som lär oss hur vi hanterar desinformation. Organisationer kan göra riskbedömningar och utveckla rutiner för att snabbt upptäcka när desinformation börjar spridas. Tillsammans kan individer och institutioner göra det mycket svårare för falska berättelser att ta fäste.
Vad gör myndigheter och organisationer
Myndigheter har en viktig roll. De kan ta fram handböcker och verktyg som privatpersoner kan använda för att bättre förstå information och identifiera falska budskap. De kan också erbjuda kurser och övningar för skolor, kommuner och företag som stärker förmågan att upptäcka och stå emot desinformation. När organisationer gör riskbedömningar, att tänka på hur deras kommunikation fungerar och hur publiken kan påverkas, blir samhället mer robust.
Individens roll
Som individ har du stor makt. Det börjar med att alltid fråga: Vem säger detta? Var kan jag dubbelkolla? Varför vill någon sprida det här budskapet? När du läser något i sociala medier – ta dig tid innan du delar. Om du är osäker – låt det stanna hos dig tills du vet mer. Prata med vänner och familj om vad som känns konstigt, och dela det du lärt dig om hur desinformation fungerar.
Informationskunnighet och utbildning
Ju bättre utbildning och kunskap man har om hur information sprids, desto bättre kan man skydda sig mot desinformation. Undervisning i skolor om mediekällor, hur man tolkar statistik och hur sociala medier fungerar är väldigt viktigt. När människor lär sig hur algoritmer fungerar, hur bilder kan manipuleras och hur känslor används för att påverka, blir det lättare att se när något inte stämmer.
Praktiska tips för alla
- Kontrollera källan – vem är avsändaren, och känns den trovärdig?
- Jämför med andra oberoende källor – stämmer budskapet med vad andra säger?
- Undvik att sprida vidare något som du inte är säker på.
- Var medveten om dina egna känslor – budskap som gör dig upprörd eller rädd kan vara desinformation.
- Diskutera med andra – ibland blir saker tydligare genom att man pratar om dem.
För att motverka desinformation är det viktigt att vi alla är medvetna om hur extremistmiljöernas och främmande makts metoder på nätet fungerar. Källkritik och vaksamhet, i synnerhet på nätet, är nödvändigt. Det innebär att bedöma och värdera information istället för att omedelbart acceptera den som sann. Var medveten om att vissa källor är mer tillförlitliga än andra och att avsändare alltid har ett syfte när de förmedlar sina budskap. Var försiktig när du delar information och var källkritisk. Undvik alltid att dela information du känner dig tveksam inför. När Sverige drabbas av allvarliga händelser hittar du bekräftad information från myndigheter och andra ansvariga aktörer på krisinformation.se. På myndigheters webbsidor hittar du myndighetsbekräftad information.
Genom att bli mer medveten och genom att du lär dig känna igen den vilseledande informationen ökar du din motståndskraft och minskar risken att påverkas mot din vilja. Desinformation är beroende av att människor delar den vidare så var försiktig när du delar information och var källkritisk.
Ju svårare du är att lura, desto starkare blir vårt öppna demokratiska samhälle.


