Vilka nationella prov finns och vad är deras syfte?
I Sverige finns det flera nationella prov som används för att mäta elevernas kunskaper och färdigheter i olika ämnen.
I Sverige finns det nationella prov i grundskolan för årskurs 3, 6 och 9 samt i gymnasieskolan. Proven i årskurs 3 i matematik och svenska eller svenska som andraspråk syftar till att stödja bedömningen av uppfyllda kriterier för bedömning. I årskurs 6 och 9 finns det prov i engelska, matematik, svenska eller svenska som andraspråk samt i något SO-ämne och något NO-ämne. Dessa prov, tillsammans med gymnasieproven i engelska, matematik, svenska och svenska som andraspråk, syftar till att ge elever samma förutsättningar att visa vad de kan och att ge läraren ett stöd för rättvisa bedömningar och betygssättning.
Syftet med de nationella proven är att stödja betygssättningen, förutom i årskurs 3 där syftet är att stödja bedömningen av uppfyllda kriterier för bedömning. Alla elever i Sverige gör samma prov och får på så sätt samma möjlighet att visa sina kunskaper. Det står också i lagar och regler om skolan att läraren ska använda de nationella proven som stöd när han eller hon sätter en elevs betyg.
KÄLLOR
- https://www.skolverket.se/for-dig-som-.../elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/nationella-prov---obligatoriska-prov-i-skolan
- https://www.skolverket.se/innehall-a-o/landningssidor-a-o/nationella-prov
- https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/bedomning-i-formativt-syfte