Vilka regler gäller för reklam och marknadsföring av spel?
Det finns flera regler som styr reklam och marknadsföring av spel, för att skydda konsumenter och främja ett ansvarsfullt spelande.
Spelreklam måste vara måttfull och får inte riktas till personer under 18 år. Det är förbjudet att skicka direktreklam till en spelare som stängt av sig från spel via Spelpaus.se. Spelbolag får bara erbjuda bonusar vid första speltillfället för en ny kund. Reklam för spel som saknar licens är förbjuden i Sverige och det är inte tillåtet att marknadsföra spel i radio- och tv-program som saknar licens.
Konsumentverket och Spelinspektionen delar tillsynsansvaret för spelbolagens marknadsföring. Du kan anmäla spelreklam som bryter mot marknadsföringslagen eller etiska riktlinjer till Konsumentverket, Spelinspektionen, Reklamombudsmannen eller DM-nämnden.
Här är några exempel på vad som inte är tillåtet i spelreklam:
- Att ge intryck av att chanserna att vinna är större än vad de faktiskt är
- Att få mottagaren att känna sig pressad att spela
- Att förmedla bilden av spel som socialt attraktivt
- Att påstå att spelande kan vara en lösning på sociala, yrkesmässiga eller personliga problem
Spelbolagen har en omsorgsplikt gentemot spelare och är skyldiga att skydda spelare mot överdrivet spelande. De ska följa registrerade spelares spelbeteende och ge återkoppling till spelarna om det finns anledning till detta. Spelbolagen ska också tillämpa restriktioner och tillträdesbegränsningar.
Det är viktigt att vara medveten om reglerna för spelreklam för att skydda dig själv och andra från spelproblem.