Hur fungerar tvister med mäklare?

Tvister med mäklare kan uppstå i olika situationer och hanteras på flera sätt.

Om du upplever att en mäklare har brutit mot sina skyldigheter eller inte agerat korrekt kan du anmäla det till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI). FMI är en myndighet som övervakar mäklare och ser till att de följer gällande regler och lagar. Anmälningar till FMI kan leda till ett tillsynsärende, där FMI utreder om mäklaren har gjort fel.

Om du inte är nöjd med mäklarens arbete kan du även vända dig till mäklaren själv i första hand. Du kan även kontakta Fastighetsmarknadens Reklamationsnämnd (FRN) för tvister med ekonomisk grund. Om det inte leder till en lösning kan du alltid vända dig till en tingsrätt.

Det är viktigt att komma ihåg att FMI inte prövar skadeståndsfrågor eller andra typer av tvister. Du kan alltså inte få skadestånd genom att anmäla en mäklare till FMI.

Läs mer om hur du anmäler en mäklare på FMI:s webbplats

Fler frågor du kan ställa

Loading...