Hur kan jag reklamera en vara?
Det beror på vad det är för vara och var du köpte den. Kontakta först säljaren för att lösa problemet.
Har du köpt en vara som inte fungerar som den ska kan du reklamera den till säljaren. Du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Ett fel som visar sig inom två år efter det att du fick varan ska som huvudregel anses vara ett ursprungligt fel.
Du kan reklamera varan skriftligt, muntligt eller genom att returnera varan till säljaren. Det är bra om du sparar kvittot på köpet, så att du kan visa upp det för säljaren. Du bör också beskriva felet så tydligt som möjligt.
Säljaren är skyldig att åtgärda felet genom att reparera varan, byta ut den eller ge dig pengarna tillbaka. Om det inte är möjligt att åtgärda felet kan du kräva prisavdrag eller att få varan tillbaka och pengarna tillbaka.
Om du inte är nöjd med säljarens hantering av din reklamation kan du kontakta Konsumentverket eller konsumentvägledningen i din kommun.
Du kan även använda funktionen "Gör en anmälan i formuläret" på Konsumentverkets webbplats för att anmäla ett företag som inte hanterar din reklamation på ett korrekt sätt.