Vad gör jag om jag är missnöjd med min fastighetsmäklare?

Kontakta mäklaren och förklara ditt missnöje. Om problemet kvarstår, överväg att anmäla till Fastighetsmäklarinspektionen.

Om du är missnöjd med din fastighetsmäklare kan du anmäla hen till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI). FMI granskar om mäklaren har brutit mot lagen eller god fastighetsmäklarsed. Anmälningen ska fokusera på mäklarens felaktigheter – klagomål på säljare eller besiktningsman hanteras inte av FMI. FMI prövar inte tvister eller skadeståndsfrågor. Din anmälan leder inte automatiskt till ett ärende, men är viktig för FMI:s tillsyn. Du kan vara anonym, men det ökar chanserna att FMI kan gå vidare med ärendet om de kan kontakta dig. Kom ihåg att anmälningar om händelser som inträffade för över två år sedan endast utreds i mycket specifika fall. Om det rör sig om ekonomiska tvister, bör du vända dig till Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) eller allmänna domstolar. FMI kommer inte att informera dig om handläggningen av din anmälan, då du inte är part i ärendet. Mäklaren kan få en kopia av din anmälan, och anmälan blir en allmän handling.

Fler frågor du kan ställa

Loading...