Vilka regler gäller för abonnemang och avtal via telefon?

Reglerna kring abonnemang och avtal via telefon är detaljerade och kan variera beroende på typ av tjänst.

Vid telefonförsäljning gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, vilket innebär att konsumenten måste acceptera anbudet skriftligen efter samtalet för att avtalet ska vara giltigt. Det är viktigt att informera tydligt och begripligt om erbjudandet och villkoren. Vid marknadsföring och försäljning av tjänster inom premiepension är telefonförsäljning förbjuden.

Du måste informera konsumenten om:

  • Företagets namn, organisationsnummer och adress.
  • Varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper.
  • Pris, inklusive skatter, avgifter, leverans- eller portokostnader och andra tillkommande kostnader.
  • Avtalets löptid och kortaste giltighetstid, samt villkoren för att säga upp avtalet om det gäller tillsvidare eller förnyas automatiskt.
  • Om och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt.

Du måste skicka en skriftlig bekräftelse av anbudet som återspeglar det som sades under samtalet, informera om skriftlighetskravet och att utebliven accept innebär att inget avtal har ingåtts. Invänta skriftlig accept från konsumenten efter samtalet. Om du inte får en skriftlig accept finns det inget giltigt avtal och konsumenten är inte skyldig att betala.

När ett avtal har ingåtts ska en bekräftelse ges inom rimlig tid och senast vid leverans eller tjänstens början. Information som måste finnas i bekräftelsen finns i 2 kap. 2 § i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Konsumenten har rätt att ångra avtalet inom 14 dagar från avtalets ingång om det rör sig om en tjänst, respektive från den dag då konsumenten får varan vid köp av en vara.

Det är viktigt att du som företagare är tydlig om du säljer till konsument eller företagare. Om det finns delade meningar om köparens roll, är det köparens avsikt som är avgörande vid en eventuell tvist.

Om en konsument bestrider en faktura och anser att det inte finns ett avtal, är det din skyldighet att bevisa att det finns ett avtal och vad det gäller. Om konsumenten begär en inspelning av telefonsamtalet är du skyldig att lämna ut den enligt personuppgiftslagen.

Om du anlitar ett telemarketingföretag är det viktigt att se till att de följer gällande lagar och regler, även om du som uppdragsgivare är huvudansvarig.

Om du företräder ett telemarketingföretag, bör du se till att samtalsmanuset är förenligt med gällande lagar och regler och att säljarna följer det. Även om det är uppdragsgivaren som är huvudansvarig för hur försäljningen går till, kan även ett anlitat telemarketingföretag ha ett ansvar om konsumenter vilseleds genom utelämnad, felaktig eller otydlig information.

Fler frågor du kan ställa

Loading...