Image Placeholder
sv
Svenska
other imageStäll din fråga

Hitta svar på din fråga 219 från svenska myndigheter!

Skaderisker med elsparkcyklar.

Elsparkcyklar har blivit ett populärt transportmedel, särskilt i städer. Tyvärr har antalet olyckor ökat, och skaderiskerna med elsparkcyklar är större än många tror. Det handlar ofta om fallolyckor, kollisioner med andra trafikanter eller felaktig användning. De vanligaste skadorna är brutna armar, huvudskador och skrubbsår. Små hjul, höga hastigheter och ojämna vägar bidrar till riskerna. Många olyckor sker också när personer kör utan hjälm, kör på trottoarer eller skjutsar någon – vilket inte är tillåtet. Barn under 18 år är särskilt utsatta. I vissa fall används fordon som går snabbare än tillåtna 20 km/h, vilket gör dem ännu farligare. För att minska skaderiskerna med elsparkcyklar är det viktigt att följa reglerna, använda hjälm och vara försiktig i trafiken. Elskoterrelaterade skador omfattar främst fallolyckor, kollisioner och fotgängarskador. Mer detaljerad statistik krävs för fullständig bild.

Enligt en studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset är berusning och avsaknad av hjälm stora orsaker till skador i samband med elsparkcykelolyckor. Detta belastar sjukvården negativt, särskilt under den pågående pandemin när resurserna redan är ansträngda på grund av det stora inflödet av covidsjuka patienter. Våren innebär en ökad användning av elsparkcyklar vilket förväntas leda till fler olyckor, vilket skapar oro hos sjukvårdspersonal. En överläkare uppmanar till att undvika elsparkcyklar, särskilt under påsken, för att inte belasta en redan hårt pressad sjukvård ytterligare. Studier visar att hjälmanvändningen är mycket låg och att alkohol ofta är inblandat i dessa olyckor. Vanliga skador inkluderar frakturer, stukningar i armar och ben, näsfrakturer och sårskador i ansiktet. En enkätundersökning bland patienter som sökt vård visar att majoriteten av skadorna sker nattetid, främst på helger. En betydande andel av de inblandade hade druckit alkohol och en liten andel använde hjälm. Skadorna ledde till ett stort antal sjukhusbesök, sjukskrivningar och röntgenundersökningar.

Ökad användning – ökad risk

Elsparkcyklar är ett snabbt och smidigt sätt att ta sig fram, men med ökad användning har också olyckorna blivit fler. Statistik från bland annat VTI visar att tusentals personer skadas varje år – och en fjärdedel av dem är barn och ungdomar under 18 år.Den vanligaste olyckan är en så kallad singelolycka, där föraren tappar kontrollen och faller. Vanliga orsaker är grus på vägen, hål i asfalten eller för hög hastighet. Eftersom elsparkcyklar har små hjul blir de extra känsliga för ojämna underlag.

Farlig körning och brist på skydd

Enligt lagen får elsparkcyklar bara köras i upp till 20 km/h och med en motoreffekt på högst 250 watt för att klassas som cykel. Många modeller på marknaden är snabbare än så – vilket gör dem olagliga att använda utan särskilda tillstånd och försäkringar.

Olyckor sker ofta när föraren:

  • Skjutsar en passagerare (vilket inte är tillåtet)
  • Kör på trottoarer där elsparkcyklar är förbjudna
  • Inte använder hjälm
  • Kör påverkat av alkohol eller andra ämnen

Barn särskilt utsatta

Barn och ungdomar löper större risk att skada sig, både på grund av bristande erfarenhet och för att de ofta använder elsparkcyklar utan vuxnas uppsikt. Föräldrar spelar därför en viktig roll – både när det gäller vilket fordon som köps och hur det används.

För att minska skaderiskerna med elsparkcyklar bör du:

  • Alltid använda hjälm
  • Hålla dig till cykelbanor och inte köra på gångbanor
  • Inte överskrida tillåten hastighet
  • Undvika att köra i mörker utan ljus eller reflexer
  • Kontrollera att elsparkcykeln uppfyller lagens krav

RELATERADE MYNDIGHETER

VIKTIG INFORMATION